Vores frivillighedspolitik
Målgruppe: |
Frivilligpolitikken retter sig mod hele foreningens organisation:
• Bestyrelsesmedlemmer |
Mål: |
Det skal være attraktivt at være leder, træner og hjælper i foreningen, fordi man bliver værdsat – set, hørt og taget alvorlig.
Dette sker i et miljø, der er kendetegnet ved anerkendende tilgang fra såvel frivillige som brugere til det arbejde, der udføres. Som frivillig i foreningen er det kendt, at der er mulighed for en høj grad af personlig udvikling, herunder i forhold til: • Sociale kompetencer Disse kompetencer kan i høj grad anvendes erhvervsmæssigt og i dagligdagen hos kollegaer, venner eller familie. Rekruttering og fastholdelse af ledere, trænere, instruktører og forældre, der hjælper, sker gennem positiv omtale af foreningen og det at være frivillig i foreningen, således at det bliver attraktiv at medvirke i en succes. Dette tiltrækker nye frivillige og holder på bestående frivillige. |
Handlinger – nuværende og nye og evt. tidspunkt: |
Ønsket om en frivilligpolitik har grobund i 2 væsentlige forhold:
Foreningen skal fremstå som et sted, der er godt at færdes, såvel for udøvere som for frivillige ledere, trænere og forældre, der hjælper – Kort sagt en forening i harmoni og balance. Det skal sikres, at der til stadighed tiltrækkes ressourcepersoner, der kan medvirke til at fastholde foreningen i den ønskede position ved at bidrage som leder, træner eller hjælper. • Sikre ved kommunikation, at der fremhersker en opfattelse af, at den beskrevne tilstand er foreningens politik – anerkendende tilgang – og at den efterleves • Anerkendende tilgang består af en fælles holdning om, at – alle indsatser i foreningen er værd at anerkende, og at dette sker ved positive tilkendegivelser over for den enkelte og over for omverdenen. – frivillige klandres ikke ved evt. fravær i en given situation, men hjælpes og understøttes – teamtanken – alle medvirker til at give disse simple regler værdi via handling – SET, HØRT OG TAGET ALVORLIG • Foreningens forventninger til frivillige – det forventes at de frivillige møder op til de aftalte opgaver med engagement og godt humør, og medvirker til at skabe et miljø med baggrund i anerkendende tilgang – det er vigtigt, at brugerne oplever dig som engageret, venlig og imødekommende, således at alle føler sig velkommen og godt tilpas i gruppen – det forventes, at du har tilstrækkelige kvalifikationer til at varetage den opgave/aktivitet du har påtaget dig – eller er villig til at søge at tilegne dig disse – foreningen har en forventning om, at du gennem en længere periode vil være tilknyttet som frivillig på området. • Tilbud om – og motivation til uddannelse på alle niveauer – foreningen har et ønske om, at der i alle udvalg er så kompetente trænere/og ledere som muligt – til alle frivillige, der ønsker at dygtiggøre sig med baggrund i foreningens holdninger og forventninger tilbydes der relevant uddannelse betalt af foreningen • Opfølgning af relevant uddannelse – hvad fik du ud af det/hvad gav det dig af redskaber? – der tilbydes support omkring relevant uddannelse og opfølgning herpå via personer udpeget af foreningen • Support til udvalgene omkring frivillige trænere/ledere ved oprettelse af HR-Bank (udvalg på 2 – 3 personer) – som frivillig træner/leder kan du trække på foreningens HR-Bank i forbindelse med ”personalemæssige” spørgsmål, herunder børneattest m.v. • Standard beklædning til trænere/instruktører, bestyrelse og udvalg – foreningen ønsker, at brugere og gæster skal kunne identificere ledere og trænere i forbindelse med arrangementer/aktiviteter for den enkelte gruppe. – alle trænere/ledere får derfor som frivillig udleveret relevant beklædning med påtryk omkring funktion i foreningen. • Fælles sociale arrangementer – Foredrag |